📌پاسخ چارلز هاسکینسون به منتقدان درباره رشد اکوسیستم DeFi کاردانو

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیانگذار کاردانو، به منتقدان پاسخ داده است. این بار به Emin Gün Sirer، بنیانگذار و مدیر عامل Avalanche’s Avalabs. او از سرعت کند رشد اکوسیستم DeFi کاردانو انتقاد کرده بود، همانطور که در TVL آن منعکس شده است.

طبق گفته DefiLlama، ارزش کل قفل شده کاردانو در حال حاضر ۲۹۸/۲۷ میلیون دلار است. بدون گنجاندن رمزارزهای بومی استیک شده در این ارزیابی، TVL کاردانو حدود ۲۱۹/۴۲ میلیون دلار است.

ارزش کل قفل شده (TVL) به مجموع دارایی های رمزارزی سپرده شده در یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا در پروتکل های DeFi اشاره دارد. کاردانو پس از راه‌اندازی پروژه‌های Sundaeswap و Minswap که کمک زیادی به TVL آن کرد، از ژانویه (دی ۱۴۰۰) شاهد رشد ثابت TVL خود بوده است.

و TVL کاردانو از ابتدای سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۰.۰۰۰ درصد رشد داشته است. علیرغم این رشد، کاردانو با دیگر «قاتلان اتریوم» مانند ترا، Avalanche و سولانا فاصله زیادی دارد.

بر اساس رتبه بندی DefiLlama از پلتفرم های مالی غیرمتمرکز، کاردانو در حال حاضر در رتبه ۲۸ قرار دارد.

همانطور که قبلا توسط U.Today پوشش داده شد، چارلز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو، تاخیر ظاهری در رشد را توضیح داده است. به گفته او، بسیاری از برنامه های غیرمتمرکز (dApps) منتظر هستند تا هارد فورک Vasil از Pipelining بهره مند شود.

و Pipelining یک راه حل مقیاس بندی است که روند توزیع بلوک ها را تسریع می کند، بنابراین “زمان مرده” بین آنها را به شدت کاهش می دهد. این ویژگی امکان اجرای تغییرات تهاجمی تر مانند اسکریپت های مرجع را فراهم می کند که می تواند به طور چشمگیری بلاک چین را در سراسر جهان گسترش دهد.

در حال حاضر، ۱۰ برنامه غیرمتمرکز وجود دارد که در مقدار دارایی های کل قفل شده در کاردانو نقش دارند. MuesliSwap اولین صرافی غیرمتمرکز بود که در اواخر دسامبر (اوایل دی ۱۴۰۰) در شبکه اصلی راه اندازی شد. Sundaeswap در ژانویه (دی ۱۴۰۰) راه اندازی شد، در حالی که MinSwap اولین تراکنش خود را در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) انجام داد.

در بروزرسانی‌های اخیر IOHK، نزدیک به ۹۰۰ پروژه در حال حاضر در کاردانو در حال ساخت است که DEX ها تقریباً ۴٪ آنها را تشکیل می‌دهند.

منبع:u.today