کاهش تعداد نهادهایی که از بیت کوین برای ذخیره داده ها استفاده می کنند

کارمزدهای انتقال بیت کوین طی نه ماه گذشته از اول ژوئیه 2021 (اواسط تیر 1400) تا کنون بسیار کاهش یافته است. در آن زمان، متوسط کارمزد تراکنش برای ارسال بیت کوین بالای 10 دلار در هر تراکنش بود. اما آمار کنونی نشان می دهد که در پایان آوریل 2022 (10 اردیبهشت 1401)، میانگین هزینه ارسال بیت کوین BTC 0.000042 یا 1.62 دلار برای هر انتقال است. در این ماه، گزارشی که توسط الکس ثورن (Alex Thorn)، رهبر گلکسی دیجیتال منتشر شد، دلایل متعددی برای ارزان‌تر شدن کارمزد تراکنش های بلاکچینی وجود دارد.

گزارش ثورن توضیح می‌دهد که دلایلی برای پایین تر بودن کارمزدها وجود دارد، از جمله استفاده از دسته‌بندی تراکنش، افزایش Segwit و استفاده از شبکه لایتنینگ. روند دیگری که گزارش ثورن پوشش می دهد این واقعیت است که معاملات OP_Return کاهش یافته است. این محقق اشاره می کند که چگونه پس از سال 2018 (1397)، پس از راه اندازی Veriblock، استفاده از ذخیره داده های دلخواه در بلاکچین بیت کوین افزایش یافته بود.

با این حال، در زمان‌های اخیر، تراکنش‌های OP_Return که از شرکت‌هایی مانند Veriblock و Tether از طریق Omni سرچشمه می‌گیرد، کاهش یافته است. مطالعه گلکسی دیجیتال توضیح می‌دهد که چگونه اکثر تترها از شبکه Omni Layer که از تراکنش‌های OP_Return برای زنجیره های جایگزین استفاده می‌کند، خارج شده‌اند. در حالی که گزارش Thorn به طور خلاصه به افزایش OP_Returns پس از Veriblock اشاره می کند، اما اشاره ای به موضوع بحث برانگیز ذخیره داده های دلخواه در بلاکچین بیت کوین در آن زمان ندارد.

اساساً از OP_Return برای علامتگذاری خروجی تراکنش استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند تقریباً 80 بایت از null_data را در بلاکچین بیتکوین در یک تراکنش مشخص علامت‌گذاری کنند. با استفاده از اسکریپت بیتکوین و داده‌ های null، تعداد زیادی از نهادها از آن برای نوشتن پیام‌ها بر روی بلاکچین و ثبت داده های مهم استفاده کرده‌اند. در پایان سال 2013 و در سال 2014 (1393)، استفاده از OP_Return محبوب تر و بحث برانگیزتر شد. با این حال، قبل از سال 2017 (1396)، تحقیقات نشان می دهد که تراکنش های OP_Return تنها کمتر از 2 درصد از تراکنش ها را تشکیل می دادند.

داده‌های روزانه کنونی نشان می‌دهد که OP_Returns در زمان‌های اخیر کاهش یافته است و بسیار متفاوت از زمانی است که Veriblock میزان 57 درصد از خروجی‌های OP_Return بیت‌کوین را در سال 2019 به دست آورد. طرفداران بیتکوین در آن زمان نسبت به افراد و سازمان‌ هایی که داده‌ های دلخواه را در بلاکچین بیتکوین ذخیره می‌کنند بسیار نگران بودند. یکی از مقاله‌های منتشر شده در 11 دسامبر 2020، در مقاله‌ای به نام «تأثیر Omni و Veriblock بر بیت‌کوین»، خروجی‌های «تسلط بر» OP_Return را مورد بحث قرار می‌دهد.

علاوه بر Veriblock، بین سال‌های 2018 تا دسامبر 2019، ناشران برتر تراکنش‌های OP_Return از Omni/Tether، Factom، Komodo، Blockstore، po.et، Chainx و RSK سرچشمه می‌گیرند. امروزه، در حالی که بسیاری از این پروژه ها هنوز وجود دارند، آن ها به اندازه گذشته تراکنش های OP_Return تولید نمی کنند. البته، این احتمال وجود دارد که استفاده از خروجی‌های OP_Return که بر تراکنش‌های بیتکوین غالب هستند، دوباره تکرار شود. در حالی که گزارش‌ هایی مانند مطالعه ثورن و داده‌ های کنونی نشان می‌دهند که تراکنش‌ های OP_Return کاهش یافته است، هیچ توضیح روشنی برای دلیل این اتفاق وجود ندارد.

منبع: news.bitcoin