پولبک چیه و چطور اتفاق میفته ؟

پولبک

پولبک (Pullback) یکی از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هست که در لغت به معنی بازگشته. خیلی از استراتژی‌های معاملاتی که در بازار انجام میشن بر اساس پولبک اعمال میشن. به همین دلیل، شناسایی اون برای انجام معامله برخلاف روند فعلی، تقریبا اجباریه. با توجه به اهمیت و کاربرد پولبک در تحلیل و تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری، در این مطلب قصد داریم به این سؤال که پولبک چیه و نکات کلی در مورد اون صحبت کنیم، همراه ما باشید.

پولبک چیست؟

در تعریف پولبک میتونیم به حرکت کوتاه مدت قیمت در جهت خلاف روند اولیه اشاره کنیم. به عبارت دیگه، پولبک زمانی اتفاق می افته که معامله گران پس از گرفتن سود زیاد سرمایه خودشون رو از بازار خارج می کنن که در چنین حالتی پولبک اتقاق می افته.
این نکته رو باید بگیم که پولبک به دلیل تغییر در احساسات کاذب معامله گران بازار رخ میده ومیشه گفت که پولبک یک نوع مکث در روند اولیه چارته در این جهت که خریداران (bulls) در روند نزولی و فروشندگان(bears) در روند صعودی برای یه تایم کوتاه، قیمت رو کنترل می کنن.

دلایل شکل گیری پولبک

وقتی که نمودار یک سهم بعد از از مدت‌ها درگیری با ناحیه مقاومتی و نوسان حوالی اون موفق به شکست اون سطح میشن، احساس امید در بین معامله گران شکل میگیره. این حس مثبت نیروی مورد نیاز برای ادامه حرکت رو تامین می کنه. با عبور از سطح مقاومتی، خریداران جدید تمایل دارن تا وارد سهم بشن اما افزایش پی در پی قیمت باعث میشه تا از محبوبیت سهم کم بشه.

از طرف دیگه نوسان گیرانی که از قبل وارد سهم شدن ، با افزایش قیمت شروع به فروش و خروج از سهم میکنن. در حال حاضر زمان کاهش قیمت و شکل گیری پولبک در نمودار هست. خریداران در انتظار نقطه ای جذاب جهت ورود به بازار هستن و به محض رسیدن قیمت سهم به محدوده حمایتی سفارش خرید خودشون رو ثبت می کنن.

پولبک

ویژگی پولبک چیست؟

  • حرکت آروم و ضعیف به عقب
  • کم حجم بودن پولبک ها
  • انجام شدن پولبک بعد ازشکستن خط روند در نزدیکی اون
  • مقایسه بین ATR موج شکست با موج عقب گرد پولبک

1) حرکت آروم و ضعیف به عقب :

پولبک ها در واقع حرکت هایی هستن که بر اثرتسویه کردن پوزیشن بخش کوچیک از معامله گران که شامل (اسکلپر ها و دی تریدرها ) میشن،شکل می گیره چون با تسویه شدن بخش کمی از معاملات فشار تقاضا در بازار تشکیل میشه این فرایند باعث به وجود اومدن اصلاح قیمت در بازار میشه.

2) کم حجم بودن پولبک ها:

کم حجم بودن پولبک ها بخواطر کم بودن تسویه های انجام شده بعداز شکست سطح  که یکی از مهم ترین عوامل در اتفاق افتادن پولبک سالم در بازار همین کم حجم بودن اونهاست.

3) انجام شدن پولبک بعد ازشکستن خط روند در نزدیکی آن:

در واقع پولبک ها حرکت های سریعی در بازار هستن که متداوم نیستن و وقتی که پولبکی انجام میشه بهتر هست که نزدیک خط روندی که شکسته شده باشه چون اگر با خط روند فاصله زیادی داشته باشه در تایم معاملاتی ما پولبک گفته نمیشه.

 4)مقایسه بین ATR موج شکست با موج عقب گرد پولبک:

اندیکاتور ATR  که کاربرد های زیادی در تحلیل کلاسیک از جمله (پرایس اکشن و موج شماری )  دارن برای تشخیص پولبک میشه  از اون استفاده کرد این اندیکاتور که نوع نشون دهنده رنج های  ثبت شده در کندل های گذشته بازار هستن میتونن به ما در تشخیص قدرت کندل های فعلی نسبت به کندل های قبلی کمک کنن.

استراتژی های مختلف پولبک:

پولبک انواع مختلفی داره که با توجه به شرایط هر یک از نمودارها میتونیم استراتژی های مختلفی برای اون بیان کنیم.به چند تا از استراتژی ها در پایین اشاره میکنیم.

  1. استراتژی شکست استاتیک
  2. استراتژی پولبک به سطح داینامیک
  3. استراتژی پولبک پیچیده

1) استراتژی شکست استاتیک :

این نوع پولبک به عنوان رایج ترین استراتژی شناخته میشه شکست استاتیک معمولا در نقاط عطف بازار اتفاق میفته و در این استراتژی حجم معامله ها خیلی زیاده .

پولبک

2) استراتژی پولبک به سطح داینامیک:

این استراتژی به عنوان ریتم طبیعی قیمت بیان میشه که فرسایش و جریان رفتار بازار رو نشون میده و نکته مهم اینه که این استراتژی مکمل استراتژی شکسته هستش.

پولبک

3) استراتژی پولبک پیچیده:

در این استراتژی ممکنه قیمت دقیقا از خط روند برنگرده و با کمی تاخیر از سطحی پایین بالاتر بره.

فرق پولبک با بازگشت قیمت در چیست ؟

میتونیم بگیم بازگشت پول زمان بیشتری رو میخواد و طولانی مدته ولی پولبک، کوتاه مدت و لحظه ای است. مهم ترین نشونه های پولبک ها تبدیل شدن مقاومت های شکسته شده به حمایت وحمایت های شکسته شده به مقاومته،ولی بازگشت قیمت ادامه ی روند صعودی یا نزولی در جهت وجود الگوهای پلکانی قیمته.

انواع پولبک:

پولبک
  1. پولبک نرمال
  2. پولبک خارجی
  3. پولبک داخلی

1) پولبک نرمال:

 این مدل پولبک همون نوع عادیه که بیشتر وقت ها در بازار دیده میشه و اینکه سهم دقیقا در نقطه برخورد به سطوح مقاومتی یا حمایتی واکنش میده و شروع به حرکت میکنه.

2) پولبک خارجی:

در این مدل سهم قبل از رسیدن به سطوح حمایتی یا مقاومتی به مسیر اصلی خودش برمیگرده.این مدل نشون دهنده بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت های صعودی و نزولیه.

3) پولبک داخلی:

این مدل بسیار خطرناکه برای اینکه نشون دهنده سردرگمی معامله گران در جهت نموداره.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم در مورد پولبک ، نحوه شکل گیری اون و استراتژی های معاملاتی با استفاده از اون رو توضیح بدیم . برای ورود به معاملات خودتون میتونید از نقاط پولبک استفاه کنین که نقاط مطمئن تری هستن . به‌طورکلی وقتی که یک سطح شکسته میشه، معمولاً بعد از اون شاهد یک حرکت برگشتی به همون سطح خواهیم بود که به این حرکت «پولبک» گفته میشه. برای اینکه پولبک های درست رو تشخیص بدی و یه معامله گر خوب بشی، پولبکی شو و حرفه ای ترید کن.