واگرایی و کاربرد های آن

واگرایی

در این مقاله میخوایم ، واگرایی رو بررسی کنیم و عملکرد مناسب در مواجه با اون رو بهتون آموزش بدیم .

شاید براتون اتفاق افتاده باشه که در معامله و حین تحلیل ، شاهد افزایش قیمت باشین ولی اندیکاتوری که از اون کمک گرفتین کاهش اون سهم رو نشون بده و براتون سوال پیش بیاد که چرا قیمت و اندیکاتور خلاف جهت هم حرکت میکنن . با ما همراه باشین تا دلیل این اختلاف رو متوجه بشین .

تعریف واگرایی

همونطور که گفته شد، زمانی که قیمت یک ارز و اندیکاتور خلاف جهت هم حرکت کنن، واگرایی اتفاق میفته. این واگرایی، ضعیف بودن یک روند رو نشان می ده. در این حالت، قیمت ارز به انتهای روند خودش رسیده و تمایل داره که روند خودشو تغییر بده .

میتونیم از واگرایی برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. هنگامی که خریداران و فروشندگان تردید زیادی در تصمیم گیری های خودشون دارن، واگرایی اتفاق افتاده. ازجمله اندیکاتورهای مناسب برای شناسایی واگرایی عبارتند از:

  • اندیکاتور مکدی (MACD)
  • اندیکاتور آر اس آی (RSI)
  • اندیکاتور سی سی آی (CCI)
  • و …

انواع واگرایی

واگرایی‌ها با توجه به نحوه شکل‌گیری و پیش‌بینی که از ادامه روند قیمت می‌کنن، به سه نوع واگرایی معمولی، واگرایی مخفی و واگرایی زمانی تقسیم‌بندی میشن. با استفاده از واگرایی‌ها میتونین روند آتی سهم رو پیش‌بینی کرده و معاملات پرسودی رو تجربه کنین.

1) واگرایی معمولی (Regular Divergence)

‌واگرایی معمولی حالتی از ‌واگرایی هست که به‌دلیل رفتار مخالف و متضاد بین اندیکاتور و نمودار قیمتی و در انتهای یک روند حاصل میشه. با شناسایی واگرایی معمولی انتظار تغییر جهت روند و عملکردی شبیه به الگوی بازگشتی رو داریم. واگرایی معمولی هم به دو دسته تقسیم میشه :

واگرایی معمولی مثبت (RD+)

این واگرایی معمولا در انتهای روند نزولی و بین دو کف قیمتی تشکیل میشه . به عبارت دیگه نشون دهنده نزدیک شدن قیمت به سطح حمایتی هست . علاوه بر اون، واگرایی معمولی مثبت قدرت زیاد خریداران و کاهش قدرت فروشندگان رو بیان میکنه. در این واگرایی در نمودار قیمت و در اندیکاتور در هر کدام دو کف قیمت تشکیل میشه :

*در نمودار قیمت کف اول بالاتر از کف دوم به وجود میاد .

*در اندیکاتور کف اول پایین تر از کف دوم تشکیل خواهد شد. (اندیکاتور توانایی تشکیل کف جدید را ندارد).

واگرایی

واگرایی معمولی منفی (RD-)

در این نوع واگرایی قدرت زیاد فروشندگان و ضعیف شدن قدرت خریداران رو داریم . احتمال اینکه پس از این اتفاق بازار نزولی بشه، بسیار بالاست. ‌‌در این واگرایی در نمودار قیمت و در اندیکاتور در هر کدام دو سقف قیمت (یا بیشتر) تشکیل میشه :

*در نمودار قیمت سقف اول پایین تر از سقف دوم به وجود میاد .

*در اندیکاتور سقف اول بالاتر از سقف دوم تشکیل خواهد شد. (اندیکاتور توانایی تشکیل سقف جدید را نداره).

واگرایی

2) واگرایی مخفی (Hidden Divergence)

این نوع از واگرایی زمانی تشکیل میشه که قیمت در حال اصلاح بوده و بیانگر ادامه اصلاحه. برخلاف ‌واگرایی معمولی، واگرایی مخفی در روند نزولی با قله‌ها و در روند صعودی با دره‌ها قابل شناسایی هست. واگرایی مخفی هم به دو دسته تقسیم‌بندی میشه :

واگرایی مخفی مثبت(HD-)

این واگرایی معمولا در کانال صعودی و در انتهای یک روند اصلاحی و در بین دو کف قیمتی ایجاد میشه. زمانی که اندیکاتور کفی پایین‌تر از کف قبلی خود ایجاد می‌کنه و نمودار قیمتی، کفی بالاتر از کف قبلی تشکیل میده واگرایی مخفی مثبت ایجاد میشه .

این وضعیت نشون دهنده افزایش قدرت خریداران و کاهش قدرت فروشندگان و همچنین رشد قیمت ارز هست. پیش بینی میشه قیمت پس از این واگرایی به روند صعودی خودش ادامه بده .

واگرایی

واگرایی مخفی منفی(HD-)

برخلاف واگرایی مخفی مثبت، این نوع از ‌واگرایی در انتهای یک روند نزولی تشکیل میشه و نشون میده که کاهش قیمت ادامه خواهد داشت. برای شناسایی ‌‌واگرایی مخفی منفی، باید به تشکیل سقف‌ها در روند نزولی دقت کنیم. زمانی که در نمودار قیمتی، سقفی پایین‌تر از سقف قبلی تشکیل شد، اما در اندیکاتور و در همان بازه زمانی، سقفی بالاتر از سقف قبلی رو داشتیم، واگرایی مخفی منفی ایجاد شد است .

واگرایی

3) واگرایی زمانی (TD)

در این نوع از واگرایی، بین قیمت و زمان تضاد رفتاری دیده میشه. در اینجا رفتار اندیکاتور مد نظر ما نیست، بلکه مدت زمان اصلاح روند(مثلا تعداد کندل‌ها) مورد بررسی قرار می‌گیره. واگرایی زمانی هم به دو دسته تقسیم میشه :

واگرایی زمانی معمولی (RTD)

واگرایی زمانی معمولی در تحلیل تکنیکال وقتی به وجود میاد که تعداد کندل های روند اصلاحی جدید بیشتر از تعداد کندل های روند اصلاحی قبلی باشه. به عبارت دیگه قیمت بیش از سطح 100% فیبوناچی رو اصلاح کنه. این واگرایی نشون دهنده قدرت زیاد خریداران و کاهش قدرت فروشندگان در یک روند اصلاحی هست .

واگرایی

واگرایی زمانی هوشمند (STD)

واگرایی زمانی هوشمند زمانی به وجود میاد که تعداد کندل های روند اصلاحی جدید کمتر از تعداد کندل های روند اصلاحی قبلی باشه .به عبارت دیگه ،در مدت زمان کمتری روند اصلاحی قبل طی شده است. برای دیدن این واگرایی باید سطوح فیبوناچی بازگشتی زمانی رو رسم کنید. سطوح 38.2% ، 50% ، 61.8% ، 100% و 161.8% در فیبوناچی بازگشتی زمانی، مورد استفاده قرار میگیرن. از بین سطوح ذکر شده نسبت‌های 100% و 161.8% اهمیت بیشتری دارن.

واگرایی

واگرایی در طول تحلیل تکنیکال

در طول تحلیل تکنیکال، واگرایی نشون دهنده حرکت مثبت یا منفی قیمته. برای واگرایی مثبت، قیمت یک دارایی به پایین ترین حد جدید کاهش پیدا میکنه، در حالی که شاخصی که این دارایی رو دنبال می کنه، الگوهای صعود رو نشون میده.

واگرایی منفی زمانیه که قیمت دارایی به بالاترین حد جدید صعود می کند، در حالی که اندیکاتور، مانند یک نوسان ساز ، یک اوج پایین تر رو تشکیل میده یا نشونه هایی از کند شدن نمایان میکنه مانند شروع یک روند نزولی.

استراتژی های خرید

واگرایی

1) استراتژی خرید 1

استراتژی خرید با استفاده از واگرایی معمولی مثبت (RD+)

برای شناسایی واگرایی معمولی مثبت در مرحله اول یک خط روند نزولی رو رسم میکنیم و صبر می کنیم تا قیمت با یک کندل قدرتمند مثبت و با حجم بالا که در واگرایی اتفاق می‌افته خط روند ترسیم شده رو به سمت بالا قطع کنه سپس در این زمانه که میتونید سهم مورد نظر خودتون رو بخرین .

استراتژی خرید با استفاده از واگرایی مخفی مثبت (HD+)

برای خرید در این واگرایی باید قله تشکیل شده در سهم رو به عنوان مقاومت در نظر گرفت. در این استراتژی زمانی که نمودار قیمت به سمت بالا حرکت کرد و از قله عبور نمود باید وارد پوزیشن در سهم شد .

2) استراتژی خرید 2

پس از اینکه واگرایی را در سهمی مشاهده شد باید اندیکاتور RSI رو بررسی کنید در صورتی که RSI سطح ۵۰ رو به سمت بالا قطع کرده باشه ، میتونید وارد سهم بشین. توجه کنین هر موقع، اندیکاتور RSI سطح ۵۰ رو به سمت پایین قطع کرد بایدحد ضرر رو فعال نمود و از سهم خارج شد.

3) استراتژی خرید 3

نقطه ورود در این استراتژی واگرایی ، زمانیه که قیمت سقف جدید و یا نقطه مقاومت رو به سمت بالا قطع کنه . البته ممکنه نقطه ورود در این استراتژی با کمی تاخیر همراه باشه .در این استراتژی باید حد ضرر رو حدود ۲ تا ۳ درصد در زیر خط مقاومت که قله رو تشکیل داده ، قرار بدین .

قیمت‌ها و سطوح مناسب برای تشکیل واگرایی

با استفاده از ابزارهای مختلف برای دریافت مفهوم واگرایی در تحلیل تکنیکال، می‌تونیم سطوح حساس قیمتی رو شناسایی کنیم. زمانی‌که نمودار به این سطوح میرسه معمولا با واگرایی همراه بوده و نشانه ضعف در روند است. هنگامی‌که نمودار با شتاب و بدون واگرایی به سمت سطوح حمایت و مقاومت درحرکت باشه، احتمال شکست سطوح بسیار بالا میره.

تفاوت بین واگرایی و تایید

واگرایی حالتیه که نمودار قیمت و اندیکاتور خلاف یکدیگر رفتار نمایند. تایید حالتیه که اندیکاتور و نمودار قیمت یا چند اندیکاتور هم جهت یکدیگر حرکت کنن. اگر قیمت در حال حرکت به سمت بالا باشه، معامله‌گران تمایل به تایید رفتار قیمت توسط اندیکاتور‌ها دارن.

محدودیت های استفاده از واگرایی

با توجه به استراتژی های مختلفی که در تحلیل تکنیکال وجود داره معامله گران نباید صرفا از واگرایی‌ها به منظور دریافت سیگنال خرید و فروش استفاده کنن بلکه باید سایر ابزارهای تحلیلی در کنار واگرایی‌ها بررسی بشه تا بتوانند با دقتی بالاتر نقاط چرخش قیمت و تغییر روند رو درک کنن چرا که زمانی که واگرایی اتفاق می‌افته، به این معنی نیست که قیمت معکوس میشه یا به زودی یک حرکت معکوس اتفاق میفته . واگرایی میتونه برای مدت طولانی ادامه داشته باشه.

برخی نکات درباره واگرایی‌ها

  • یادتون باشه واگرایی‌، علت تغییر یا ادامه روند نیست بلکه ابزاری برای شناسایی اونها هستن . دیدن واگرایی حکم هشدار رو داره و برای تصمیم‌گیری نهایی جهت خرید و فروش، می‌بایست از ابزارهای دیگه برای اطمینان بیشتر استفاده کرد.
  • لزوما هر زمانی که تغییر روند اتفاق بیفته ، واگرایی وجود نداره. وجود ‌واگرایی نشونه‌ای برای پیش‌بینی تغییر رونده، نه مهر تأییدی بر اون.
  • اندیکاتورهای زیادی در نرم‌افزارهای تحلیل‌گر نمودارهای قیمتی وجود دارن، اما به‌طور کلی از اندیکاتورهای MACD، RSI، CCI، ROC، MFI و OBV در مسیر شناسایی واگرایی‌ استفاده میشن و فراز و فرود‌های اونها با نمودار قیمتی مقایسه میشن. در بین این اندیکاتورها، RSI بهتر میتونه به شناسایی واگرایی کمک کنه. 
  • یکی از رایج‌ترین اشتباهات در مورد شناسایی واگرایی‌، عدم تشخیص صحیح خط روند (صعودی یا نزولی) هست. حتما به بالا و پایین بودن سقف و کف و صعودی و نزولی بودن خط روند توجه کنین، چون که در غیر‌اینصورت دچار تصمیم اشتباه و ضرر مالی میشین.
  • وقتی که نمودار با سرعت‌ بالا و بدون ‌واگرایی به سمت سطوح حمایت و مقاومت در‌حرکت باشه، احتمال شکست سطوح بسیار بالا میره. در صورتی که شکست سطح حمایت یا مقاومت همزمان با تشکیل واگرایی اتفاق بیفته، پیش‌بینی میشه که شکست فریب‌دهنده یا اصطلاحا Fake بوده و مجددا برگشت به سطح شکسته‌شده رو داریم.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد اطلاعاتی در مورد واگرایی و انواع واگرایی به شما داده بشه . یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین ابزارهای مورداستفاده توسط تحلیلگران بازارهای مالی، واگرایی هست که افراد از این ابزار برای تخمین روند قیمتی سهام یا یک دارایی استفاده می‌کنن.

لازمه که بدونید تشخیص در تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتورها و روندهای قیمتی انجام میشه؛ هرچند واگرایی در عکس مسیر حرکت قیمت اتفاق میفته و سود زیادی رو نصیب تریدرها می‌کنه، ولی همواره باید این احتمال رو داد که مسیر حرکتی کامل نشه و واگرایی برعکس تحلیل ما عمل کنه . پولبکی شو و راحت و مطمئن ترید کن .