عوامل تعیین کننده نوسانات قیمت BTC در چهار سال گذشته از نگاه تحلیلگران

آرون براون (Aaron Brown)، رئیس بخش تحقیقات بازارهای مالی در شرکت مدیریت سرمایه AQR ، تخمین می زند که قیمت فعلی بیت کوین حدوداً 20 درصد کمتر از رابطه تاریخی آن با سایر قیمت های بازار است. بیت کوین در تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) تا مرز 18603 دلار سقوط کرد و پس از آن، تا حدودی بهبود یافت و اکنون با قیمت 19190 دلار معامله می شود.

تحلیلگران چهار عامل تعیین کننده قیمت طلا، نوسانات بازار سهام، نوسانات یت کوین و نوسانات کل بازار را به عنوان عوامل موثر در نوسانات چهار سال اخیر قیمت این دارایی معرفی می کنند:

قیمت طلا

همانطور که می دانید، حرکات قیمت بیت کوین با قیمت طلا همبستگی دارد. از آنجایی که هم طلا و هم بیت کوین می توانند به عنوان یک منبع ذخیره ارزش در برابر تورم استفاده شوند، گاهی اوقات فرض می شود که این همبستگی باید مثبت باشد. هرچند، با درنظر گرفتن عوامل دیگر، همبستگی میان این دو دارایی بیشتر منفی بوده است. در واقع طلا و بیت کوین دو راه حل مخالف برای عدم اعتماد مردم به ارزهای فیات هستند.

نوسانات در بخش فناوری بازار سهام و بیت کوین

علاوه بر طلا، بیت کوین همیشه از نوسانات در بازار سهام شرکت های فناوری و نوسانات خود بیت کوین سود برده است. در حال حاضر، پرتفوی proxy از نزدیک به 82000 دلار از شاخص فناوری نزدک 100، حدود 21000 دلار پول قرض گرفته شده و 50000 دلار طلای قرض گرفته شده تشکیل یافته است و این با یک بیت کوین مطابقت دارد. قیمت پراکسی پرتفوی (proxy portfolio )، اگر بر این اساس تخمین زده شود، به حدود 25000 دلار می رسد؛ در مقابل قیمت فعلی بازار بیت کوین در حدود 20000 دلار است.

از این نظر، بیت کوین «ارزان تر» به نظر می رسد. گفتنی است که به جز افزایشی که در مارس 2021 (اسفند 1400) مشاهده شد، پراکسی پرتفوی از سال 2018 عملکرد قابل توجهی در پیگیری قیمت بیت کوین داشته است.

نوسانات عمومی بازار

بیت کوین برخی ویژگی های آپشن مانند دارد، بنابراین قیمت آن در زمان بی ثباتی بازار افزایش می یابد. ارزش افزودنی نوسانات شاخص نزدک در حال حاضر 8000 دلار است. اگر نوسانات شاخص تا 50 درصد افزایش یابد، قیمت بیت کوین ممکن است حدود 4000 دلار افزایش یابد و در صورت کاهش 50 درصدی نوسانات، تا 4000 دلار کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر، نوسانات 50 درصدی بیت کوین می تواند با 3000 دلار افزایش یا کاهش قیمت هر واحد بیت کوین همراه گردد.

منبع: u.today