شکست خط روند و نحوه معامله با آن

خط روند

در تحلیل تکنیکال خط روند مهم ترین مسئله هست باید در اولین قدم بتونیم خط روند و تشخیص بدیم و بعد باید شکست معتبر و استاندارد خط روند هم باشه، چون وقتی خط روند میشکنه سیگنال معاملاتی فعال میشه .

منظور از شکست خط روند چیست ؟

خط روند به معنای حرکت سهمه. به عنوان مثال وقتی میگیم روندی صعودیه به معنی اینه که سهم تمایل داره که به سمت بالا حرکت کنه. پس وقتی روند نزولیه قیمت سهم کاهش پیدا میکنه گاهی میگن بازار رنج شده که یعنی روند خاصی نداره و سهم در یک محدوده معلوم درجا میزنه .

شکست خط روند یا بریک اوت در تحلیل به یسری شرایط بستگی داره که در نمودار قیمت ، خط روند قطع میشه. این فرایند باعث تغییراتی در روند میشه و سهم در جهت دیگه ای حرکت میکنه پس این موضوع برای یک تریدر بسیار مهمه وباید از اون مطمئن بشه، در این صورت تحلیل هایی که انجام داده درست درمیاد .

شکست خط روند ، هم در صعودی بودن و هم در نزولی بودن بازار اتفاق میفته گاهی شاهد شکست خط روند هستیم ولی معتبر نیست و ممکنه خلاف تصوراتمون پیش بره پس باید شرایط شکست رو به خوبی بررسی کنیم که باعث ضررمون نشه .

شرایط شکست معتبر خط روند

برای فهمیدن شکست خط روند معتبر باید به 5 نکته توجه داشته باشیم :

  • حجوم قیمت به سطح حمایت و مقاومت
  • افزایش شیب شکست موج فعلی نسبت به موج قبلی
  • بالا رفتن حجم معاملات
  • شکست حمایت یا مقاومت با یک کندل قوی
  • پولبک

1) حجوم قیمت به سمت حمایت یا مقاومت

زمانی که یک خط روند معتبر رو در یکم سهم رسم میکنیم ، ممکنه بعد از گذشتن یه تایمی شاهد نزدیک شدن قیمت به خط روند باشیم ، باید منتظر باشیم که نقش حمایت یا مقاومت از این سطح با توجه به اینکه خط روند نزولیه یا صعودی، ببینیم یعنی امکان داره که قیمت به این سطوح واکنش نشون بده پس باید انتظار داشت باشیم که خط روند بشکنه. در این شرایط فقط عرضه و تقاضا مهمه .

خط روند

اگه خریداران افزایش پیدا کنن تقاضا سنگین میشه و فشار فروش رو میتونیم ببینیم یعنی عرضه بیشتر میشه . در این شرایط تابلو خوانی ها به ما کمک میکنن که قدرت خریداران و فروشندگان رو ببینیم. هرچی برخورد قیمت به خط روند بیشتر باشه ، نشون میده که اون خط روند معتبر تره و هرچی اعتبارش بیشتر باشه اهمیت سطح هم بیشتر میشه و باید به این هم توجه داشته باشیم که قیمت چه مدت در محدوده حمایت یا مقاومت قرار داره. یعنی هرچی خط روند زمان بیشتری باقی بمونه نشون دهنده قدرت اون خط رونده.

3) افزایش شیب شکست موج فعلی نسبت به موج قبلی

خط روند

اگه شیب اولیه برخورد خط روند کمتر از شیب برخورد فعلی باشه درصد شکست بیشتره یا میتونیم بگیم اگر اخرین برخورد قیمت به خط روند نسبت به برخورد قبلی شیبش بیشتر باشه ، متوجه میشیم که شکست اون معتبر تره برای درک بهتر شیب قیمت باید به مفهوم شتاب توجه داشته باشیم .

در واقع شتاب با اندیکاتور مومنتوم اندازه گیری میشه و هرچی مومنتوم به سمت بالا حرکت کنه نشون میده که قدرت کندل بیشتره وبدنه بزرگتری با سایه های کوچیک تری داره.

3) بالا رفتن حجم معاملات

حجم معاملات بالا، به دلیل شکست معتبر و استاندارد خط رونده و این اتفاق بخاطر این میفته که شکستن سطوح معتبر حمایت یا مقاومت ، به کندل های قوی نیاز داره یعنی حجم معاملات بالا میتونه اهرمی باشه .یه نکته مهم وجود داره که گاهی اوقات خط روند میشکنه و کندل اخر بالاتر یا پایین تر از این خط بسته میشه اما کندل بعدی در جهت برعکسش قرار میگیره یعنی اگه روند صعودی باشه کندلی که خط روند رو میشکنه، پایین این خط بسته میشه.

خط روند

یه تریدر تازه وارد این شکست رو خط روند در نظر میگیره در اینجا نیاز به تثبیت هست ممکنه کندل بعدی دوباره بالای خط بسته بشه و سهم به حرکت صعودیش ادامه بده به این شکست (fake out) میگن. اگه به اندیکاتور حجم معاملات در موقع شکست توجه بشه؛ میتونیم تا حدودی از این شکست های فیک در امان بمونیم.

4) شکست حمایت یا مقاومت با یه کندل قوی

خط روند

شرایط معتبر دیگه ای که میتونیم برای خط روند صعودی یا نزولی در نظر بگیریم اینه که یه کندل قوی و بزرگ بالای خط روند بسته بشه اصولا کندل باید بدنه بزرگ با سایه کوتاه داشته باشه باید دقت داشته باشیم که کندل بالاتر از خط روند بسته شه وگرنه شرایط معتبر شکست خط برقرار نمیشه و برعکس یعنی اگه روند صعودی باشه باید کندل قوی ای پایین خط روند بسته شه.

5) پولبک

اخرین شرط وجود پولبک است. پولبک خطوط حمایت و مقاومت رو امتحان میکنه برای مثال یک روند صعودی وجود داره که شکسته میشه در اینجا خط روند نقش حمایتی داره یعنی در یک حرکت صعودی خط روند جلوی اونو میگیره که قیمت پایین بیاد اما زمانی که شکست پیش میاد این خط به مقاومت تبدیل میشه. وظیفه پولبک اینه که این فرآیند و آزمایش کنه بعد شکست قیمت به این سطح نزدیک میشه تا این آزمایش انجام بشه.

خط روند

در روند نزولی هم این فرایند وجود داره، خط روند نقش مقاومت رو داره و زمانی که شکسته میشه به خط حمایت تبدیل میشه و باید توجه کنیم که فرایند حمایت مانع ریزش قیمت و باعث صعودی شدن روند میشه یا نه.

نتیجه گیری

تشخیص درست روند بازار فرصت‌های خوبی رو در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار میده تا با استفاده از اون به سود که میخوان دست پیدا کنن. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تشخیص روند، خطوط روند هست. این خطوط ممکنه نزولی یا صعودی باشن. خطوط روند همچنین میتونن در نقش نقطه حمایتی یا مقاومتی عمل کنن.

در این مقاله مفهوم خط روند مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نکاتی در زمینه شکست خطوط روند گفته شد  که معامله‌گران هنگام معاملات باید در نظر داشته باشن. برای تشخیص شکست های معتبر و رسیدن به سود بالای دلاری، پولبکی شو و مطمئن ترید کن.