شبکه آلگورند (Algorand)

شبکه آلگورند (Algorand)

سلام!

احتمالا تا حدودی با مشکلات شبکه بیت کوین اشنا باشید و بدانید که پس از افزایش شدید کاربران شبکه بیت کوین ، مشکلات مهمی از جمله مقیاس پذیری یا سرعت شبکه پدید آمد و بر همین اساس شبکه های دیگری موازی با بیت کوین برای حل اینگونه اشکالات و نزدیک شدن به اهداف ایده آل بازار کریپتو کارنسی به وجود آمدند.

آلگوراند(Algorand) یک بلاکچین با عملکرد سریع است که با هدف حل مشکل مقیاس پذیری شبکه بیت کوین ، توسط سیلیو مکالی (Silvio macali) در سال 2017 راه اندازی شد. سیلیو مکالی پروفسور دانشگاه MIT و برنده جایزه تورینگ بود. همچنین او دارای سوابق چشم گیری ازجمله خلق الگوی اثبات دانش صفر است. در دوران تحقیق، وی متوجه برخی کمبودها در شبکه بیت کوین شد و از این رو، تصمیم به ساخت یک بلاک چین عمومی مبتنی بر وب گرفت. پس از آن فردی به نام نیکولای زلداویچ به عنوان همکار با او همراه شد تا فرضیه های متعدد راهکار های لازم برای راه اندازی بلاک چین عمومی مبتنی بر وب را آزمایش کنند. برای انجام دادن اینگونه ازمایش ها آن دوحدود هزاران سرور از امازون (Amazon)قرض گرفتند تا راهکاری که در ذهن داشتند را برای کاربران زیادی یعنی چیزی حدود 500 هزار کاربر تست کنند. اینگونه شد که تلاش آنها به ثمر رسید و توانستند شرکتی برای عملی کردن ایده خود تحت عنوان «یک اقتصاد بی حد و مرز» تاسیس کنند و آنجا پس از مدتی تبدیل به محل کار تیم آلگورند با 11 نفر شد.

بر اساس وایت پیپر الگورند این شبکه با استفاده از پروتکل و نرم افزار متن باز Algorand، هدف خود را وابسته به عملی شدن وعده جهانی فناوری بلاک چین کرده است.عده ای الگوراند را نسل سوم بلاکچین می نامند.الگوراند که این ویژگی بسیار مهم را دارد،ویژگی امنیت و عدم تمرکز را نیز حفظ کرده است. الگورند با گواهی اثبات سهام کار و دسته ای از عملکردهای شبه تصادفی کار میکند اما الگو و نسخه منحصر به فردی از گواهی اثبات سهام را به کار می برد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم :

اثبات سهام خالص یا PPOS : این الگوریتم کلاهبرداری را به حداقل می رساند، دو سوم افرادی که درشبکه فعالیت دارند و به هر نحوی در پردازش تراکنش ها و قراردادهای هوشمند نقش دارند باید به درستی کار را انجام دهند اما در صورتی که این اتفاق نیافتد،شبکه به درستی کار نخواهد کرد.  PPoS یک عملکرد اجماع فوق دموکرات است و از انجا که برای استیکینگ و سهام گذاری نیاز به ملزومات بسیار پایینی دارد( برای مثال تنها 1 ارز دیجیتال ALGO نیاز است) و عملا این کار تاثیراتی بر تامین امنیت شبکه نیز دارد.به این منظور که وقتی مشارکت ‌کنندگان ارزش زیادی را وارد یک شبکه نکرده باشند، انگیزه کمتری هم برای رفتار درست و پردازش صحیح دارند. به هر حال این ویژگی باعث میشود اقلیت نتوانند به بقیه ضرر وارد کنند. به همین علت است که الگوراند با سیستم های پرداخت سنتی به رقابت میپردازد.الگورند از پروتکل اجماع PPoS ساخته‌شده روی توافق بیزانس (Byzantine) بهره می‌برد که بر اساس آن، تاثیر کاربر روی انتخاب یک بلاک جدید به میزان مشارکت (دارایی توکنALGO  کاربر)در این سیستم بستگی دارد.

موضوع مهم بعدی درمورد نحوه ساخت بلاک ها در بلاک چین آلگورند است که شامل 3 مرحله اساسی است:

1.طرح پیشنهاد بلاک (Block Proposal): در مرحله پیشنهاد بلاک، تعدادی حساب کاربری برای ارائه بلاک‌های جدید در شبکه انتخاب می‌شوند. این مرحله توسط هر نود که اکانت های خود را بررسی می کند شروع می شود. درشبکه الگورند یک  سیستم یک عملیات شبه تصادفی انجام میدهد و از نود هایی که انلاین و فعال باشند یک نود را انتخاب می کند به عنوان اینکه خروجی پردازش از این نود معتبر است ؛ به این سیستم VRF  یا Verifiable Random Function  میگویند. لازم به ذکر است که تعداد توکن های ALGO هر نود بر انتخاب نود توسط VRF  تاثیر گذار است.

2.رای‌دهی نرم (Soft Voting): در این مرحله به فیلتر کردن طرح متعدد به یک طرح واحد است تا فقط یک بلاک مطمئن تولید شود.نود ها از طریق ارسال پیام های طرح های مختلف با یکدیگر ارتباط دارند تا به تایید اثبات VRF بپردازند.

3.تصدیق رای (Certify Vote): در تصدیق رای یک تیم جدید طرح پیشنهادی بلاک را که در مرحله دوم توسط نود ها تایید کرده بودند دوباره از نظر عدم وجود اشکال از جمله دوبار خرج شدن یا هر چیز دیگری مورد بررسی قرار دهند. در نهایت پس از تایید این تیم جدید جهت تصدیق ، رای خود را اعلام می کند.

همچنین این شبکه نسبت به رقیبان خود در راستای اهداف مشترک مزیت های دیگری نیز دارد:

  • تراکنش های الگوراند در کمتر از ۵ ثانیه تایید می شوند و پول انتقال داده شده بلافاصله موجود خواهد بود.
  • توزیع توکن آن روشی منحصر به فرد و به سبک حراج های هلندی است به این صورت که کاربر فروشنده قیمت بالایی که در نظر دارد را اعلام میکند و مزایده شروع می شود سپس منتظر می ماند تا خریداران پس از کاهش قیمت تا قیمت دلخواه ، اقدام به خرید کنند ؛ این نوع حراج وقتی کاربرد دارد که فروش سریع دارایی مدنظر است.

ارز دیجیتال آلگو (ALGO)

شبکه آلگورند دارای ارز بومی آلگو با نام اختصاری ALGO  است که کاربرد هایی مانند استیکینگ و پرداخت پاداش تاییدکنندگان و… دارد. شبکه الگورند در ژوئن 2019 عرضه اولیه (ICO) اجرا کردند،در این عرضه اولیه توکن ALGO معرفی شد و توانست 25 میلیون  ALGO را با ارزش بیش از 60 میلیون دلار به  فروش برساند.به طور کلی 10 میلیارد توکن ALGO عرضه خواهد شد و مقدار عرضه سالیانه 600 میلیون توکن است. تا کنون یعنی مارس 2022 ، 6,626,997,061  واحد آلگو یعنی حدود 66 درصد کل ، عرضه شده است.

با توجه به لیست زیر شما می توانید از این صرافی ها نسبت به خرید و فروش این ارز اقدام کنید:

   Hotbit*   Coinex**   Bilaxy*   MXC*    CoinEx*    Bit-Z*Huobi Global   *   Binance*   OKEx *    BiKi*   Gate.Io*   BitMax*    Vebitcoi *    Bibox *     CionEx*      Coinbase Pro *     KuCoin*BitMar

همچنین دقت داشته باشید برای حفظ امنیت دارایی خود پیشنهاد می شود پس از خرید در کیف پول هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند این توکن را نگهداری کنید. کیف پول هایی از جمله:

* کیف پول تحت وب مای الگو: MyALGO  کیف پولی می باشد که توسط تیم تخصصی الگورند طراحی شده است.

*تراست ولت

*coinomi

*Algorand Core

*کیف پول دسکتاپی و موبایلی اتمیک

در آخر از اینکه با آکادمی تترا همراه هستید متشکریم و امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شود.