NFT

توکن‌های غیرقابل‌ معاوضه (NFT)

ان اف تی NFT (Non-Fungible-Token) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند که قابلیت تکثیر ندارند و بر روی بلاکچین اتریوم ساخته و جا به جا می شوند. این توکن ها به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند و به کمک بسیاری ارزهای رمز نگاری شده کد گذاری می شوند.

NFT یک قرارداد کاملا هوشمند است که با استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای منبع باز تولید می‌شود. برای امنیت بیشتر، NFT ها به صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین اشکال ان اف تی ها به صورت Jpegs، gif، فیلم یا توئیت هستند. تمام دارایی‌های دیجیتالی به درخواست مالک آن‌ها می‌توانند به nft تبدیل شوند.

اطلاعات صاحب یک توکن NFT در بلاک‌چین ثبت می‌شود و تمام سیستم‌هایی که به بلاک‌چین متصل هستند به اطلاعات آن توکن دسترسی دارند و کسی نمیتواند تغییر در اطلاعات به جود بیاورد . برای مثال فردی می تواند یه قطعه موسیقی بسازد، آن را تبدیل به توکن NFT کند و با استفاده از آن کسب درآمد کند هر فردی که توکن را خریداری کند مالک آن به شمار می رود و برای انجام پروژه های آینده ، مالک آن باید اجازه این کار را بدهد .

NFT ها در صنایع مختلف وجود دارند اما بیشتر در حوزه های گیمینگ و کلکسیون های دیجیتال استفاده می شود . NFT ها اغلب با پروتکل استاندارد  ERC-721بر روی بلاکچین اتریوم ساخته می شوند و در سال 2021 استفاده از آن روی سایر بلاک چین ها ازجمله  BEP-721 بایننس اسمارت چین گسترش پیدا کرد .

تفاوت Fungible و Non-Fungible

لغت Fungible به معنای قابلیت تعویض است ، یعنی می توان این دسته از توکن ها را بدون از دست رفتن ویژگی ها و ارزش هایش مبادله کرد اما Non-Fungible در نقطه مقابل آن قرار دارد و هر توکن آن با توکن دیگر کاملا متفاوت و ویژگی های خاص خود را دارد و به همین دلیل امکان تعویض و مبادله در آن ها وجود ندارد .

توکن‌های NFT با موارد مشابه خود ارزش متمایزی دارند. این ویژگی باعث شده است که NFT منحصربه‌فرد ساخته شود و به همین خاطر غیرقابل تعویض باشد .

نحوه کارکرد NFT به چه شکل است؟

NFT قراردادی است که اطلاعات اضافه در آن ذخیره می شود و به دلیل نگهداری ارزشی داخل خود ، می توانند خرید و فروش شوند و مانند انواع مختلف آثار هنری، این ارزش توسط بازار و مکانیسم عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود.

ویژگی های NFT

تقسیم ناپذیری

این توکن ها به بخش های کوچکتر تقسیم نمی شوند یعنی امکان خرید یک بخش از NFT وجود ندارد ؛ یا باید همه آن را خرید یا هیچ قسمت از آن .

محدود بودن

از دلایل محبوبیت NFT ها می توان به محدود بودن آن ها اشاره کرد . ممکن است این توکن ها تولید نامحدودی داشته باشند اما برای حفظ ارزش آن ها ، در تعداد کم تولید می شوند .

بدون نظیر بودن

این توکن ها منحصر به فرد هستند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد که در توکن های دیگر دیده نمی شود .

کاربرد NFT ها

بازی

می توان در بازی ها با تبدیل کردن آیتم های خاص (اجازه فروش به صورت معمومی ندارند) به NFT  آن ها را به فروش رساند .حتی پس از تبدیل به NFT می توان خارج از فضای بازی و در صرافی ها آن آیتم را معامله کرد .

هویت

هر فردی دارای ویژگی های منحصر به فرد است . ظاهر ، تحصیلات ، سوابق کاری و … همه ما با هم متفاوت است . NFT ها می توانند همه این ویژگی ها را به صورت دیجیتالی در بیاورند و کنترل داده ها را به خودمان بسپارند . برای مثال در حال حاضر برخی از فرودگاه ها برای شناسایی افراد از NFT ها استفاده میکنند .

دارایی‌های دنیای واقعی

با استفاده از NFT ها می توان زمین یا هر دارایی دیگر را به توکن تبدیل کرد و آن ها را خیلی ساده تر از قبل معامله کرد .

دارایی‌های مجازی

با NFT‌ها می‌توانند در دنیاهای مجازی فعالیت کرد ؛ افراد می توانند زمین ، پروژه ، لباس ، اغلام و دارایی های خاص خود را داشته باشند و آن ها را معامله کنند .  

کلکسیونی‌‌ها

از کاربرد های دیگر NFT ها ایجاد دارایی های دیجیتالی کلکسیونی است . برای مثال خواننده محبوب شما دارای یک کارت خاص است که فقط یک نمونه از آن وجود دارد؛ شما می توانید با استفاده از دارایی های دیجیتالی کلکسیونی مالک این کارت باشید و شاهد افزایش ارزش روز افزون آن باشید .

هنر دیجیتال

برخی از هنرمندان در حوزه ارز دیجیتال فعالیت میکنند . با استفاده از NFT ها می توان یک اثر هنری را خرید و با استقاده از بلاکچین مالکیت آن اثر را ازآن خود کرد . با این ویژگی می توان از حق نشر آن اثر هنری محافظت  و از کپی رایت آن جلوگیری کرد . همچنین به این وسیله می توان، واسطه ها را حذف کرد که این موضوع به نفع هنرمندان خواهد بود .

 NFT‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

استاندارد های مختلف NFT ها بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و اتریوم بزرگترین میزبان این توکن ها به شمار می رود .

به غیر از اتریوم بر روی شبکه های دیگر از جمله ایاس ، کازماس و بایننس اسمارت چین ، امکان صدور NFT ها وجود دارد اما توسعه دهندگان همچنان بلاکچین اتریوم را به سایر بستر ها ترجیح می دهند .

ERC721

اولین استانداردی که برای NFT ها ارائه شد ، ERC721 بود . در این استاندارد قابلیت انتقال و کلید خصوصی برای هر آدرس قرار داده شده است .

ERC1155

این استاندارد را تیم انجین کوین ارائه کرده و تفاوت آن با سایر استاندارد ها در این است که می توان در آن توکن های نیمه مثلی  (semi-fungible)  ایجاد کرد . از دیگر تفاوت های این استاندارد با ERC721 این است که می توان ، تعداد آیتم های یکسان را بین آدرس های مختلف تقسیم کرد .

نحوه فعالیت در پروژه های NFT

  • ورود به وب‌سایت پروژه موردنظر

در مرحله اول باید وارد وبسایت پروژه مورد نظر شد . به این دلیل که این پروژه ها در مراحل اولیه عرضه است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است از نسخه دکستاپ آن استفاده کرد .

بعضی ازپروژه ها نرم افزار مخصوص خود را دارند که باید آن را از سایت خود دانلود و در آن فعالیت کرد.

  • نصب کیف پول (برای اغلب پروژه‌ها Metamask)

به دلیل غیرمتمرکز بودن NFT ها ، باید از نسخه های مختلف کیف پول ها استفاده کرد . استفاده از این کیف پول ها برای فعالیت در این پروژه ها و ارتباط آن ها باهم و تراکنش ها ضرورت دارد .

ممکن است هر پروژه، کیف پول مخصوص به خود را داشته باشد اما در بیشتر پروژه ها از کیف پول متاماسک (Metamask) استفاده می شود .

  • واریز توکن به کیف پول و فعالیت

در بسیار از پروژه ها تنها راه فعالیت استفاده از توکن ها می باشد . اما در پروژه های دیگر از جمله برخی بازی ها ، امکان فعالیت رایگان هم وجود دارد .

نحوه خرید NFT

برای خریدوفروش NFT پنج بازار اصلی وجود دارد که واحد ارزش در آن‌ها بر اساس اتریوم است، از بازارهای خریدوفروش NFT می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • زورا (Zora)
  • ریربل (Rarible)
  • سوپر ریر (SuperRare)
  • نیفتی گیتوی (Nify Gateway)
  • اوپن سی (OpenSea)

پروژه های برتر NFT ها

  1. AXIE INFINITY (بازی نگهداری و جمع‌آوری حیوانات خانگی دیجیتالی)
  2. SUPERRARE (بازار معاملات آثار هنری دیجیتال)
  3. SORARE (بازی فوتبال فانتزی مبتنی بر بلاک چین)
  4. CRYPTOVOXELS (دنیای مجازی)
  5. MAKERSPLACE (بازار معاملات آثار هنری دیجیتال)
  6. DECENTRALAND (دنیای مجازی)
  7. CRYPTOKITTIES (بازی جمع‌آوری گربه‌های دیجیتالی)

توکن های محبوب NFT

  • توکن تتا

این پروژه به صورت شبکه ای از محتوا های ویدیویی ساخته شده است . فضایی غیر متمرکز را ایجاد کرده که می توان در آن ویدیو های مختلف را به اشتراک گذاشت .

  • توکن چیلیز

بهترین و مهم ترین توکن شناخته شده چیلیز می باشد که بر مبنای بلاکچین و اتریوم ساخته شده است . این توکن مربوط به موسسات ورزشی می باشد و با استفاده از هواداران می توان به کسب درآمد پرداخت .

  • توکن دیسنترالند

دیسترالند نیز بر مبنای بلاکچین و اتریوم ساخته شده است و با استفاده از این پلتفرم می‌توان از طریق محتوا و اپلیکیشن‌های مختلف  کسب درآمد داشت .

آینده NFT

گزارش های کوین تلگراف نشان می دهد بازار NFT در سال 2019 ارزشی حدود 210 میلیون دلار داشت. و در سال 2020 این ارزش به حدود 315 میلیون دلار رسید .

حوزه NFT در حال حاضر بسیار کوچک است اما میتوانیم در آینده نزدیک شاهد توسعه و رشد این توکن ها و ورود افراد مختلف به این حوزه باشیم . در حال حاضر این پروژه ها با برخی مشکلات فنی رو به رو است که توسعه دهنگان در تلاش برای رفع آن ها هستند .