بازار رنج چیست؟

بازار رنج

شاید همه شما این تجربه رو داشته باشین که در یک بازار صعودی یا نزولی در حال معامله وکسب سود هستین که به صورت ناگهانی بازار متوقف میشه و در محدوده تقریبا ثابتی باقی میمونه . در بازار های مالی مثل بازار ارز دیجیتال به موقعیت پیش اومده ، محدوده رنج میگن .

اگر بخوایم به صورت علمی درباره بازار رنج بحث کنیم؛ به طور کلی بازارهای مالی به دو دسته روند دار و بدون روند (رنج) تقسیم میشن . در بازار های روند دار ، قیمت گاهی در یک روند صعودی حرکت می کنه و گاهی در یک روند نزولی به کف های جدیدتر میرسه . برخلاف بازار روند دار ، ما در بازار رنج حرکت و نوسان رو در محدوده خاصی از قیمت می بینیم .

معاملات رنج چیه ؟

بازار رنج

معاملاتی هستن که معامله گر باید نقطه اشباع خرید و فروش رو شناسایی کنه . تریدر ها در بازار رنج ، در محدوده های حمایت یا مقاومت خرید و فروش می کنن . برای معامله در بازار رنج و موفقیت در اون باید از استراتژی بازار رنج استفاده بشه . برای استفاده از این استراتژی ، بهتره که اول انواع محدوده های رنج رو بشناسین .

انواع رنج

رنج مستطیلی شکل (Rectangular Range)

در این نوع رنج ، ما حرکات قیمتی رو بین دو محدوده حمایت و مقاومت داریم (مطابق شکل ).

وقتی که محدوده در یک بازه مستطیلی تشکیل میشه، مناطق حمایت و مقاومت رو می تونیم خیلی واضح ببینیم . در رنج مستطیلی شکل ، معمولا میانگین متحرک (MA) صاف میشه و نقاط سقف و کف در یک نوار افقی تشکیل میشه .

بازار رنج

رنج مورب ( Diagonal Range)

از الگوهای دیگ تو این زمینه ، رنج موربه که نسبت به بقیه الگوهای رنج بین معامله گرا محبوب تر هست. در این الگو ما با یک کانالی که شیب داره رو به رو هستیم . شیب این کانال می تونه به شکل صعودی یا نزولی باشه و همچنین کانال ممکنه به دو صورت مستطیل پهن شونده یا جمع شونده باشه .

بازار رنج

رنج ادامه دهنده (Continuation Range)

یک الگوی نموداری هست که در یک روند افزایشی یا نزولی بزرگتر دیده میشه . در الگوی رنج ادامه دهنده ، الگوهای مثلث و پرچم رو می تونیم ببینیم . در شرایط رنج ادامه دهنده ، باید محدوده رنج رو مبنای معامله خودمون قرار بدیم یا برای ورود به معامله منتظر شکست قیمتی باشیم .

بازار رنج

رنج نامنظم (Irregular Range)

گاهی اوقات ممکنه با بازاری رو به رو باشیم که هیچ الگوی مشخصی نداشته باشه . الگوی رنج نامنظم در این دسته قرار میگیره و محدوده رنج در خط پیوت و همراه با سطوح حمایت و مقاومت هست .

اینو متذکر بشم که ، ممکنه پیدا کردن حمایت و مقاومت در رنج نامنظم کار سختی برای معامله گرا باشه .بنابراین معامله در محدوده نزدیک به پیوت مرکزی ، فرصت بهتری رو ایجاد میکنه .

بازار رنج

استراتژی های انجام معاملات رنج

  • مشخص کردن محدوده رنج : اولین قدم برای معامله در این محدوده شناسایی بازه رنج است . در حالت ایده آل این محدوده میتونه بعد از دو برخورد حمایتی یا مقاومتی شکل بگیره .
  • انتخاب نقطه ورود : اغلب تریدر ها با استفاده از ابزار های تکنیکال ، محدوده های اشباع خرید و فروش رو شناسایی میکنن و نقطه ورود و خروج خودشون رو انتخاب میکنن . معمولا در محدوده حماتی وارد معامله میشن .
  • مدیریت ریسک : برای موفقیت در هر بازار مالی ، مدیریت خطرهای احتمالی که وجود داره از اصلی ترین قدم ها به شمار میره ؛ چون که در صورت شکست سطح حمایت و مقاومت در بازار رنج ، معامله گر بتونه با کمترین ریسک موقعیتی خارج بشه . توصیه میشه اگر قصد دارین دارایی خودتون رو در محدوده مقاومت بفروشین ، حد ضررتون رو بیشتر از سقف های قبلی قیمت تعیین کنین . همین مسئله رو درباره خرید در محدوده حمایت هم رعایت کنین . برای گذاشتن حد ضرر به پهنای رنج معاملاتی و همچنین فواصل توجه کنین .

معامله در شکست رنج

بازار رنج

بهتره که بدونید هیچ محدوده رنجی برای همیشه باقی نمیمونه و همه رنج های معاملاتی با شکسته شدن قیمت و خارج شدن آن ها چه به سمت بالا و چه به سمت پایین ، تموم میشن. شکست ها معمولا زمانی اتفاق میفتن که قیمت برای مدت طولانی در یک محدوده باقی بمونه . افزایش حجم معاملات در زمان شکست ها (چه صعودی و چه نزولی ) ، به این معنیه که تغییر ادامه خواهد داشت .

نحوه تشخیص شکست کاذب در بازار رنج

شکست کاذب وقتی اتفاق میفته که بازار سعی داره معامله گران رو فریب بده ، در این هنگام بازار یک سطح  حمایت و مقاومت رو تست می کنه و اون رو شکست می ده، اما دوباره به حالت اولیه بر میگرده و در پشت اون ناحیه بسته می شه و حد ضرر معامله گرانی که هیجانی وارد بازار شده اند رو فعال می کنن.

برای تشخیص شکست فیک، می تونید به فشار بازار و کندل ها دقت کنید که اگر قیمت با فشار کم و کندل های ضعیف یک ناحیه رو رد کنه، نشون از عدم تمایل بازار به اون شکست داره و همین موضوع می تونه نشونه ای برای شکست کاذب باشه، یا اگر اون ناحیه با کندل پر قدرت شکسته شد اما پولبک اون قوی بود ممکنه یک شکست کاذب داشته باشیم.

بازار رنج

نتیجه گیری

در این مطلب ، بازار های رنج و انواع اون رو توضیح دادیم و بعضی از استراتژی های مناسب در این زمینه رو به شما آموزش دادیم .به طور کلی دونستن اینکه یک رنج چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه داره تقریبا غیر ممکنه . به این دلیل بهترین کار ،انتظار معامله گران برای تشکیل رنج است . برای راحتی انجام معاملات در بازار رنج ، پولبکی شو تا بدون استرس معامله کنی.