انتخاب معامله کراس یا ایزوله؟

کراس  و ایزوله

در این مطلب سعی داریم تا شما با معاملات کراس و ایزوله آشنا بشین. در زمینه معاملات اهرمی، معاملات مارجین به مقدار مورد نیاز برای ورود به یک موقعیت اهرمی اشاره داره. دو عملکرد اصلی برای مارجین وجود داره که توسط صرافی ها انتخاب میشه. این دو عملکرد عبارتند از معاملات کراس و ایزوله. مارجین؛ معاملات کراس و ایزوله هست که در این مطلب قصد داریم در مورد این دو صحبت کنیم . قبل از پرداختن به دو نوع رویکرد معاملات کراس و ایزوله، در ابتدا تعریفی از معاملات مارجین داشته باشیم، تا شما درک بهتری از این دو اصطلاح داشته باشین .

معاملات مارجین

معاملات مارجین به نوعی از معاملات گفته میشه که در اون از سرمایه شخص سوم برای معامله استفاده میشه. معاملات مارجین به معامله گران اجازه میده  با استفاده از اهرم ها به مقدار بیشتری از سود و زیان دسترسی پیدا کنن. به عبارت دیگه معاملات مارجین یعنی معاملاتی که تریدرها میتونن از صرافی های ارزهای دیجیتال چند برابر سرمایه خودشون رو قرض گرفته و معامله کنن. این معامله گران زمانی که سود خودشون رو به دست آوردن بدهیشون رو به صرافی مورد نظر پس میدن .

برای فهم بیشتر این معاملات به مثال زیر توجه کنین :

فرض کنید می خواین در سهامی 1000 دلار سرمایه گذاری کنید. نصف اون رو با پولی که کارگزار قرض داده و نصف دیگه رو با پولی که در حساب کارگزاری خودتون دارین  تامین می کنید.

اگر وقتی که میخواین اون ارزو رو بفروشین قیمتش 20 درصد افزایش داشته باشه، 200 دلار سود میکنین . (1000*20%= 200) . حالا با توجه به اینکه نصف پول خودتون رو از کارگزار وام گرفتین، بنابراین باید 100 دلار از سودتون رو به اون بدین. در مجموع 100 دلار سود کردید.

اما اگر زمان فروش ارز قیمت 20 درصد کاهش پیدا کنه، کل موجودی شما 800 دلار خواهد شد. در نتیجه 100 دلار بیشتر ضرر کردین.

حساب کراس (Cross Margin) چیه؟

کراس و ایزوله

متداول ترین حالتی که در صرافی ها استفاده میشه، مارجین کراس هست. در این حالت، همه موجودی حساب شما درمعامله به کار میره . در اینجا نکته ای که وجود داره این هستش که ، قیمت لیکوییدی شما به مقداری که در معامله به کار میره بستگی داره و در حالت کراس هم همه سرمایه شما به کار میره پس در این حالت همه‌ی موجودی شما باز میمونه.

اگرچه استفاده از این نوع مارجین پیشنهاد شده ، اما بدون خطر نیست. در صورت لیکویید شدن، کل موجودی شما در معرض خطر و از دست رفتن قرار دارد. بنابراین اگر در معامله ای ضرر کنید این ضرر تنها به آن پوزیشن خاص محدود نمیشه. و در صورتی که ضررها و استاپ خوردن ها در معامله بیشتر و بیشتر بشه این روند تا از بین رفتن کل حساب ادامه پیدا میکنه. تنها راه جلوگیری از کال مارجین شدن، اضافه کردن پول بیشتر به حسابه.

از سوی دیگر با انتخاب مارجین کراس معامله گر پول بیشتری در موجودی حسابش داره. و در صورت انتخاب اهرم مناسب، میتونه از لیکویید شدن جلوگیری کنه. اما در کل حساب کراس باعث میشه که کنترل کمتری بر روی مدیریت سرمایه خودتون داشته باشین.

حساب ایزوله (Isolated Margin) چیه؟

کراس  و ایزوله

وقتی معامله‌گر یک معامله‌ی مارجین ایزوله رو باز می‌کنه، مارجین ابتدایی که برای باز کردن پوزیشن استفاده شده از موجودی قابل برداشت و بقیه پوزیشن‌های باز جدا نگه داشته می‌شود. در یک پوزیشن مارجین ایزوله، اگر مارجین ابتدایی به پایین‌تر از حد مارجین اصلی (maintenance margin) کاهش پیدا کنه، پوزیشن باز شده به صورت خودکار لیکوئید (liquidate) میشه. در واقع در حالت ایزوله ،زمانی که شما به قیمت لیکوییدی برسین فقط مبلغی که خودتون مشخص کردین از بین میره وهمینطور شما میتونین درطول معامله ای که انجام میدین ، مبلغی که وارد معامله کردین وکم وزیاد کنین.

مارجین ایزوله در موارد باز کردن پوزیشن‌های حساس و پرریسک کاربرد دارد؛ چونکه در صورت استفاده از این گزینه حداکثر مقداری که معامله‌گر از دست می‌دهد، به مارجین ابتدایی مشخص شده محدود شده و هیچ مبلغی از موجودی در‌دسترس معامله‌گر کم نمیشه.

نکات قابل توجه در مورد کراس و ایزوله

  • هر شخصی به انتخاب و تحلیل خودش از این روش ها استفاده میکنه اما در حالت کلی برای افرادی که تازه کار هستن استفاده از حالت ایزوله خیلی بهتره ولی برای افراد حرفه ای تر وافرادی که سرمایه های بالایی دارند حالت کراس توصیه میشه.
  • هرچقدرشما در معامله کراس سرمایه بیشتری داشته باشین احتمال لیکویید شدن شما کمتر است .
  • حالت کراس قابلیت های خیلی بهتری برای مقاومت در برابر ریسک داره و در تحلیل های بلندمدت ما، در زمان شرایط شدید بازار کاربردهای زیادی داره و از طرف دیگه حالت ایزوله خیلی انعطاف پذیرتره و اگر بخوایم ضرر هم کنیم از بخشی از سرمایمون ضرر میکنیم.
  • دقت داشته باشین که بهتره برای باز کردن  پوزیشن های پرریسک از معامله ایزوله استفاده کنیم چون شما میتونین در این حالت تسلط بیشتری روی معامله داشته باشین.
  • اگر شما میخواین که از لیکویید شدن سرمایتون جلوگیری کنین بازکردن پوزیشن معامله کراس براتون بهتره البته حالت کراس معایبی هم دارد که فرد نمیتونه جلوی حداکثر ضرر خودشو در این معامله بگیره و اگر معامله طبق پیش بینی های معامله گر پیش نره خطر از دست دادن تمام حساب و سرمایه فرد وجود داره.
  • یادتون باشه که در صرافی که از اون استفاده میکنین حتما نوع معامله خوتون وانتخاب کنین واگر این کار ونکنین حالت کراس توسط خود صرافی مثل بایننس انتخاب میشه .
  • در معاملات باز فیوچرز یادتون باشه امکان تغییردادن حساب از کراس به ایزوله و یا برعکس آن وجود ندارد پس حتما به اون توجه کنین.
کراس و ایزوله

نتیجه گیری

در این مطلب در مورد تفاوت معاملات کراس و ایزوله صحبت کردیم. در مارجین کراس، مارجین بین پوزیشن های باز با همان ارز دیجیتال تسویه حساب به اشتراک گذاشته میشه. در مارجین ایزوله، مارجین اختصاص داده شده به یک پوزیشن، به مقدار معینی محدود میشه. اگر مارجین به زیر سطح مارجین اصلی کاهش پیدا کنه، معامله لیکویید میشه. برای جلوگیری از لیکوئید شدن و مشخص کردن حد ضرر های مشخص، پولبکی شو و به درآمد لذت بخش و مطمئن دلاری برس.