آیا شبکه لایتنینگ کابوس ساتوشی ناکاموتو بود؟

معمولا سرمایه گذاران بیت کوین با مشکلاتی مانند  کارمزد بالا و تأخیر زمانی تراکنش‌های شبکه روبرو می شوند. شبکه لایتنینگ برای حل این مشکلات پا به دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال گذاشت.

لایتنینگ شبکه متمرکز

شبکه لایتنینگ دقیقا چیزی است که ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپری که برای بیت کوین منتشر کرد، به‌طور خاص در چکیده و مقدمه به ازبین‌رفتن مزایای اصلی بیت کوین در صورت نیاز به واسطه یا شخص ثالث اشاره می‌کند. لایتنینگ بیت کوین ادعا می‌کند که از شبکه‌ای از کانال‌های پرداخت خرد استفاده می‌کند که به بیت کوین اجازه می‌دهد به میلیاردها تراکنش در روز برسد؛ اما چیزی که آنها به شما نمی‌گویند این است که این ویژگی فقط از طریق مراکز بانکی متمرکز آنها کار می‌کند.

در همین رابطه محققین دریافت هایی داشته اند ؛ این محققان شامل جیان هونگ لین (Jian-Hong Lin)، کوین پریمیسریو (Kevin Primicerio)، تیزیانو اسکوارتینی (Tiziano Squartini)، کریستین دکر (Christian Decker) و کلودیو جی تسون (Claudio J. Tessone) می شوند که مقاله ای تحت عنوان  «شبکه لایتنینگ: مسیر دومی به‌سوی متمرکز کردن اقتصاد بیت‌ کوین» منتشر کرده‌اند و در نتیجه  با بررسی تغییرات ظرفیت کل شبکه، آسیب‌پذیری‌های زیادی را در پروتکل شبکه لایتنینگ پیدا کرده‌اند.آنها دریافتند که حدود ۱۰ درصد از گره‌ها (یا همان نودها)، ۸۰ درصد از سرمایه‌های موجود در شبکه را کنترل می‌کنند. طبیعتاً این مسئله خطرناک است؛ زیرا اگر بیشتر حجم بیت کوین‌های موجود را تنها چند گره نگهداری کنند، شبکه در برابر هکرها آسیب‌پذیرتر می‌شود.همچنین از طرف دیگر حذف هاب‌ها منجر به از هم پاشیده‌شدن شبکه می‌شود. این فضا های خالی زیاد به وجود آمده ممکن است چنین شبکه‌ای را به هدفی برای ایجاد حملات تقسیم شبکه تبدیل کند؛ بنابراین چنین ساختاری می‌تواند به‌طور بالقوه و در نهایت به تقسیم‌شدن شبکه لایتنینگ منجر ‌شود.

عدم کارکرد شبکه لایتنینگ در مقیاس جهانی

این شبکه به دلایلی مثل ظرفیت که ظرفیت شبکه لایتنینگ بیت کوین مقدار بیت کوینی است که این شبکه می‌تواند در هر لحظه مدیریت کند. برای اینکه میلیاردها نفر بتوانند از این پلتفرم در مقیاس جهانی استفاده کنند، باید به سطوح بالاتر و به‌ طرز غیر منطقی ای گسترش پیدا کند ، که چنین قابلیتی برای این شبکه، به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. اگر دقیق تر به این موضوع بپردازیم در می یابیم که  این شبکه فقط می‌تواند حدود ۲,۸۰۰ بیت کوین را پردازش کند که حدود ۰.۰۰۰۱٪ از کل عرضه بیت کوین است. با میلیاردها بیت کوینی که روزانه معامله می‌شود، کارایی این شبکه به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.کانال‌های پرداخت در شبکه لایتنینگ نیز باید به‌وسیله تراکنش‌های گران‌قیمت نوع L۱ بیت کوین باز و بسته شوند. این شبکه می‌تواند ۲,۰۰۰ تراکنش یا بلاک را پردازش کند و ۱۴۴ بلاک در روز تولید کند. به این صورت که بدون تغییر در آمار جمعیت کنونی جهان ، بازکردن کانال پرداخت برای همه افراد روی زمین حدود ۷۲ سال طول می‌کشد.  

نوسانات بیت کوین منجر به غیر قابل استفاده شدن شبکه لایتنینگ می شود

با عبور از تمام مشکلات دیگر نوسانات شدید قیمت بیت کوین برای بسیاری افراد، به‌خصوص کسانی که علاقه‌مند به استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت هستند، یک مشکل بسیار مهم به‌‌شمار می‌رود. این موضوع مخصوصا هنگام قیمت‌گذاری محصولات برای فروش به مشتریان یا حتی خرید محصول از تأمین‌کنندگان، این نوسانات مشکل‌آفرین خواهند بود.

شبکه لایتنینگ ادعا می‌کند که هیچ کارمزدی ندارد. اگر شبکه آنها به‌طور کامل متمرکز نشده بود و اگر بیت کوین یکی از بی‌ثبات‌ترین دارایی‌های روی زمین نبود، شبکه لایتنینگ شبکه‌ای شگفت‌انگیز بود.

اما همچنان این ریسک تبدیل ارزها به یکدیگر به این دلیل وجود دارد که مشتریان شرکت‌هایی مثل ویل‌کورپ ممکن است معاملات را با ارز فیات و نه بیت کوین پرداخت کنند. چنین ریسکی همچنین برای تراکنش‌های سمت مصرف‌کننده نیز وجود دارد.

السالوادور در لایتنینگ

اخیرا خبری محتوی« السالوادور به‌عنوان اولین کشور جهان، بیت کوین را به‌عنوان ارز قانونی پذیرفته است» منتشر شده است که اکثر اعضای جامعه بیت کوین آن را تحسین کردند اما در نهایت  چیزی بیش از چنگ‌انداختن یک رژیم مستبد برای یک نظام توتالیتر بی‌سابقه نبود.

هنگامی که رئیس‌جمهور السالوادور، نجیب ابوکیله (Nayib Bukele)، حمایت خود را از بیت کوین در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۱ میامی نشان داد، مردم بسیار خوشحال و هیجان‌زده شدند. چیزی که او به آن اشاره نکرد این بود که مردم چگونه مجبور خواهند شد از چیوو (Chivo)، کیف پول کاملاً متمرکز شبکه لایتنینگ، استفاده کنند.

بوکله در توییتی که اخیراً منتشر کرد، گفت: «چیوو یک بانک نیست» و او درست می‌گوید. چیوو ۱۰۰۰ برابر فاسدتر و متمرکزتر از هر بانکی روی کره زمین است.

دولت السالوادور می‌تواند هر زمان که بخواهد کیف پول آنها را فعال یا غیرفعال کند. این را زمانی دیدیم که در روز راه‌اندازی کیف پول، آن را به بهانه «مشکلات فنی» از کار انداختند.

آسیب پذیری شبکه لاتنینگ

جوست جاگر (Joost Jager) توسعه‌دهنده مستقل شبکه لایتنینگ بیان دارد که در حالی که بسیاری از ویژگی‌هایی که آنها ساخته‌اند عالی هستند، زمینه برخی تهدیدات جدی نیز در این شبکه ایجاد شده است. از جمله :

 حمله گریفینگ (Griefing Attack)

کانال‌های لایتنینگ با استفاده از یک تابع رمزنگاری به نام قراردادهای قفل هش-زمان (HTLC) پرداخت‌ها را در شبکه انجام می‌دهند. کانال‌های لایتنینگ فقط می‌توانند چند صد HTLC را در خود جای دهند. هنگامی که این مقدار به حداکثر برسد، کانال دیگر نمی‌تواند پرداخت‌ها را پردازش کند. پس وجوه به‌نوعی گیر می‌افتند و کانال باید بسته شود.  این حمله بر کانال‌های پرداخت وامبو (Wumbo) موجود و تازه‌راه‌اندازی‌شده شبکه تأثیر می‌گذارد. با توجه به این مسائل این مشکل به مهاجمان این امکان را می‌دهد که هر بیت کوینی را که در کانال پرداخت شبکه انباشته شده است با ارسال هرزنامه به‌صورت پرداخت‌های خرد مسدود کنند. با وجود اینکه آنها نمی‌توانند بیت کوین را با این روش بدزدند؛ اما ممکن است بتوانند تراکنش کاربران را خراب کنند.

آسیب‌دیدگی شبکه با تاخیر زمانی

در صورتی که مهاجم صدها گره بسازد و تمام اتصالات یک گره لایتنینگ را به‌گونه‌ای شلوغ کند که قربانی دیگر به هیچ کاربر درستی متصل نباشد، مهاجم می‌تواند آن گره را از دریافت داده‌های واقعی شبکه محروم کند. سپس مهاجم می‌تواند داده‌های تراکنش را با سرعت کمتری نسبت به حالت عادی به گره برساند. هنگامی که مهاجم کانال‌های لایتنینگ را با این ترفند می‌بندد، می‌تواند وجوه آن کانال را نیز بدزدد.

پین کردن

حمله دیگر پینینگ نیز نامیده می شود که برای سوءاستفاده از این آسیب‌پذیری، مهاجمان حرفه‌ای تراکنش دستور بسته‌شدن کانال را مسدود می‌کند. این عملیات با پخش تراکنش‌های متناقض در شبکه به گره‌های جدا با ممپول‌های متفاوت انجام می‌شود.

 مهاجم در این تکنیک قصد دارد کانال‌های خود را به‌طور نامناسب ببندد و بنابراین تراکنش‌ها را سرقت کند.