آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت

در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال ، خیلی مهمه که ابزار هایی که نیاز دارین رو خوب بشناسین ؛ دو مورد از این ابزار ها در تحلیل تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت هستن، که اکثر تریدرها از اونها استفاده میکنن . سرمایه‌گذاران می‌تونن از سطح حمایت و مقاومت میزان حجم خرید یا فروش در یک محدوده خاص رو تشخیص بدن و از اون برای بهتر شدن معاملات خودشون استفاده کنن .برای شروع کار باید با انواع سطوح حمایت و مقاومت آشنا بشین .

انواع سطوح حمایت و مقاومت

  1. سطوح استاتیک : سطوح افقی هستن و شیب اونها نزدیک به صفره که قیمت در گذشته به این محدوده ها واکنش نشون داده
حمایت و مقاومت

سطوح داینامیک : سطوح شیب داری هستن که به سقف و کف های قیمت متصل میشه و قیمت به اونها واکنش میده.

سطوح استاتیک

حمایت و مقاومت‌های استاتیک سطوحی هستن که در هر شرایطی مقدار قیمت اون تغییر نمی‌کنه و به زمان وابسته نیست. زمانی که قیمت در حال ریزش باشه با حمایت روبه‌رو هستیم و در زمان صعود قیمت‌ها و رسیدن به سطح مورد نظر، شاهد نزدیک شدن سهم به مقاومتش هستیم. هر چقدر شیب خط حمایت یا مقاومت کمتر باشه، اون سطح قوی‌تر خواهد بود. بنابراین؛ سطوح حمایت و مقاومت افقی که دارای شیب صفر هستن ، قوی‌ترین نوع از این سطوح به شمار میرن .

حمایت و مقاومت

سطوح داینامیک

حمایت یا مقاومتی که وابسته به زمانه و با توجه به شرایط مختلف قیمتی تغییر میکنه . به عبارت دیگه سطوح داینامیک سطوحی هستن که در زمان های گذشته اتفاق نیفتاده و دارای سابقه تاریخی نیستن . خطوط داینامیک به دلیل زاویه شیبی که دارن ، به اندازه خطوط استاتیک قوی نیستن و برای مطمئن شدن از میزان اعتبار اونها باید عوامل دیگه رو هم بررسی کرد.

حمایت و مقاومت

محدوده حمایت

سطحی از قیمت هست که ، خریداران در این ناحیه پر قدرت تر از فروشندگان ظاهر میشن و فروشنده ها ضعیف عمل می کنن ، بنابراین تقاضا از عرضه بیشتر شده و باعث توقف روند نزولی قیمت میشه . هر زمانی که قیمت به سطح حمایتی نزدیک بشه معامله گرا احساس ارزشمندی قیمت سهم رو دارن و اقدام به خرید میکنن که موجب افزایش تقاضا و باعث رشد قیمت اون میشه ،این کارمانع سقوط و افت بیشتر قیمت میشه. زمانی که قیمت به سطح حمایت میرسه ،یکی از بهترین مناطق برای خرید به شمار میره .

حمایت و مقاومت

ویژگی های سطح حمایتی

  • در سطح حمایت تعداد خریداران (حجم تقاضا) از تعداد فروشندگان (حجم عرضه) بیشتر میشه.
  • در این حالت فروشندگان تمایلی به عرضه سهام در زیر سطح حمایت ندارن و کنترل قیمت در دست خریداران است.
  • معامله گران، سهام شرکت رو در اون محدوده ارزشمند ارزیابی می‌کنن.
  • معامله گرا معتقدن، قیمت ها از اون سطح پایین تر نمیاد .
  • از بهم پیوستن نقاط پایینی در یک دوره زمانی روی یک خط، سطح حمایت به وجود میاد.

محدوده مقاومت

محدوده مقاومتی محدوده ای در نمودار قیمتی هست که در اون فروشنده ها ، پرقدرت ظاهر میشن و خریدارا ضعیف عمل می کنن و در واقع در اون بازه ، سهم به بالا رفتن بیشتر قیمت مقاومت نشون میده. بنابراین ؛ این انتظار وجود داره که در محدوده مقاومت ، تقاضا برای فروش سهام افزایش پیدا کنه . به گونه ای که قدرت خریداران رو خنثی کرده و از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری میشه .

حمایت و مقاومت

ویژگی های سطوح مقاومتی

  • در آن تعداد فروشندگان (حجم عرضه) از خریداران (حجم تقاضا) بیشتره .
  • در این حالت خریداران تمایلی به خرید سهام در بالای سطح مقاومت ندارن و کنترل قیمت در دست فروشندگان است.
  • معامله گران، فروش سهام شرکت رو در آن محدوده ارزنده ارزیابی می‌کنن.
  • معامله گرا معتقدن ، قیمت‌ها از اون سطح بالاتر نمیرن.
  • از بهم پیوستن نقاط بالایی در یک دوره زمانی روی یک خط، سطح مقاومت به وجود میاد.

رسم خط حمایت و مقاومت

برای رسم محدوده ی حمایت، یک کف قیمتی رو پیدا کنین و سپس از این نقطه به سایر نقاط هم راستا که قیمت از اون نقاط به سمت بالا برگشته و کف تشکیل داده است(خط رو ادامه بدین و به کف های دیگه وصل کنین تا محدوده ای بدست بیارین) خطی رو رسم کنین. می تونین با رسیدن به سطح حمایتی خریدتون رو انجام بدین .

برای رسم مقاومت یک سقف قیمتی پیدا کنین و سپس از این نقطه به سایر نقاط هم راستا که قیمت از اونها به پایین برگشته و به عبارتی سقف تشکیل داده  (خط رو ادامه بدین و به سقف های دیگه وصل کنین تا محدوده ای بدست بیارین) خطی رو رسم کنین تا محدوده ی مقاومتی بدست بیاد. می تونید با رسیدن به سطح مقاومتی، فروشتون رو انجام بدین.

انواع خطوط حمایت و مقاومت

خطوط حمایت و مقاومت به سه دسته تقسیم میشن : نزولی، افقی و صعودی.

  • خطوط حمایت و مقاومت در روند صعودی
حمایت و مقاومت
  • خط حمایت و مقاومت در روند نزولی
حمایت و مقاومت
  • خط حمایت و مقاومت در روند افقی
حمایت و مقاومت

اعتبار خطوط حمایت و مقاومت

  • هر چقدر شیب خط حمایت و مقاومت کمتر یعنی افقی تر باشه، قدرت تحلیل بالاتر میره.
  • هر چقدر تعداد برخوردها به سطح حمایت و مقاومت بیشتر باشه اعتبار و قدرت این سطوح هم بیشتر خواهد بود.

شکسته شدن سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایتی و مقاومتی دائمی نیستن ومی تونن در زمان هایی شکسته بشن. هر زمان قیمت ها به سطوح مقاومتی به طور کامل نفوذ کنن و اون رو بشکنن،سطح مقاومتی نقش حمایتی به خودش میگیره . همچنین زمانی که سطوح حمایتی شکسته بشه بعد از شکست به سطوح مقاومتی تبدیل میشن. (تبدیل سطوح به یکدیگر)

اگر قیمت‌ها در سطوح حمایت و مقاومت با افزایش زیادی در حجم معاملات مواجه بشن احتمال شکست و نفوذ به اون سطح بیشتر میشه.

تبدیل مقاومت به حمایت

حمایت و مقاومت

تبدیل حمایت به مقاومت

حمایت و مقاومت

چگونه از سطوح حمایت برای ترید استفاده کنیم؟

  • ورود به یک پوزیشن خرید (Long): می‌تونید کمی بالاتر از سطح حمایت، وارد بازار بشین. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، باز کردن پوزیشن در زمانیه که قیمت دقیقا با منطقه حمایت برخورد می‌کنه و برمی‌گرده. این موضوع با این که صددرصد نیست، اما احتمال صعودی شدن روند رو بیشتر می‌کنه.
  • قرار دادنStop Loss : زمانی که پوزیشن خودتون رو باز کردین، میتونید حد ضرر رو کمی پایین‌تر از سطح حمایت قرار بدین تا از ضرر بیشتر خودتون جلوگیری کنین .

چگونه از سطوح مقاومت برای ترید استفاده کنیم؟

  • ورود به یک پوزیشن فروش (Short): دقیقا برعکس سیستم حمایت، میتونید یکم پایین‌تر از سطح مقاومت وارد بازار شین . یکی از روش‌های خوب برای این کار، باز کردن پوزیشن در زمانیه که قیمت با منطقه مقاومت برخورد میکنه و برمیگرده. در این محدوده‌ها، پیش‌بینی میشه قیمت روند نزولی رو در پیش بگیره .  
  • قرار دادن حد ضرر: میتونید  Stop Loss رو کمی بالاتر از سطح مقاومت قرار بدین .
  • خروج از پوزیشن‌های لانگ: تریدرهایی که موقعیت خرید باز کردن ، اگر قیمت چند بار با سطح مقاومت برخورد کرد و نتونست اون سطح رو  بشکنه، میتونند پوزیشن های خودشون رو ببندن .
  • سیو کردن یا ذخیره کردن سود: برای تریدرهای روزانه، مناطق مقاومت میتونن نمایانگر ذخیره سود باشن. میتونین در نزدیکی این مناطق، مقداری از پوزیشن خودتون رو ببندین و سیو سود کنین .

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد سطوح حمایت و مقاومت  ، انواع آن و نحوه معامله گری با استفاده از این دو سطح توضیح داده شود .برای تجزیه و تحلیل هر کوین، معامله‌گران باید سطح حمایت و مقاومت رو بررسی کنن چونکه میتونن به عنوان فرصت‌های خوب ورود و خروج عمل کنن و از رشد دارایی های خودشون سود مناسبی کسب کنن .پولبکی شو، به بازار های مالی برگرد و راحت و مطمئن ترید کن.